De betekenis van accountmanager

Je hebt het vast vaker gehoord, maar misschien heb je je ook vaker afgevraagd wat nu eigenlijk de betekenis van accountmanager is. De accountmanager is een functie die in veel bedrijven en organisaties bestaat. De betekenis van accountmanager houdt eigenlijk in dat je in deze functie de verantwoordelijkheid draagt voor een aantal klanten van het bedrijf. Die klanten zijn accounts, vandaar de benaming accountmanager. Je managet de klanten of accounts. Dat is dus de betekenis van accountmanager: de manager van accounts.

Wat je doet

Als accountmanager ben je de contactpersoon voor die klanten of accounts. Je onderhoudt de relatie met de klanten door mee te denken en te adviseren. Dit doe je natuurlijk vanuit het bedrijf waarvoor je werkt. Een accountmanager heeft natuurlijk het meeste baat bij profijt voor zijn of haar bedrijf of organisatie, maar moet vanuit die positie de klanten toch voorzien van het beste advies. Dat wil zeggen advies dat voor beide partijen voordelig zal uitpakken. De betekenis van accountmanager is tweedelig: je bent contactpersoon en je bent verkoper.

Wat je kunt

De betekenis van accountmanager als het gaat om wat je moet kunnen heeft met deze rollen te maken. Je moet bijvoorbeeld accounts in kaart brengen, relaties beheren en accountplannen opstellen. Ook moet je informatie verzamelen over producten en over de markt. Je moet verkoopplannen kunnen maken en acquisitie behoort tot je taken. Dat wil zeggen dat je ook tijd en moeite investeert in het vinden en binden van potentiële nieuwe klanten. Voor meer informatie over de betekenis van accountmanager kijk je op deze pagina.